AMBATO - Reisverslag uit Ambato, Ecuador van Ko en Marijke - WaarBenJij.nu AMBATO - Reisverslag uit Ambato, Ecuador van Ko en Marijke - WaarBenJij.nu

AMBATO

Door: Ko

Blijf op de hoogte en volg Ko en Marijke

17 Januari 2015 | Ecuador, Ambato

Zojuist gecheckt: Het water kookt hier bij 82 graden. Dus lauwe koffie, lauw scheerwater en de eieren moeten geen 4 maar 7 minuten koken. Als we de komende weken nog hoger komen wordt dit natuurlijk nog erger.

Voorlopig zitten we op 2.600 meter in Ambato. In het huis van Gerben en Irene, waar we de komende 6 weken op bezoek zijn. Vanuit de woonkamer kijken we uit over de stad, die zich uitstrekt aan weerszijden van de rivier (inderdaad de Ambato). Achter de heuvels doemen twee vulkanen op. Recht voor ons de Tungurahua. De provincie waar Ambato de hoofdstad van is, is naar deze vulkaan genoemd. De Tungurahua is altijd min of meer actief. Er zit hier dan ook altijd meer of minder as in de lucht.

Meer naar rechts de Chimborazo, de hoogste berg van Ecuador, 6.310 meter. Volgens Ecuadoranen is deze berg zelfs de hoogste van de wereld. Immers, de berg ligt vrijwel op de evenaar, de aarde is niet rond, maar ovaal en (dus) is de afstand vanaf de top van de berg tot aan het middelpunt van de aarde het grootst…….??. Door al dit vulkaangeweld is Ambato tevens aardbevingsgevoelig. Gerben en Irene maakten er in 4 jaar tijd al 2 mee……..!

De stad is groot, uitgestrekt, 320.000 inwoners en zeer levendig. Een echte handelsstad, een regionaal centrum. Als eerste bezochten wij het Parque Juan Montalvo. In Ambato geboren ontwikkelde Juan zich tot criticus van de sterke mannen (cuadillos) die het land regeerden in de chaotische tijd na de onafhankelijkheid (1822 van Spanje en 1830 van greater Colombia). Dat kostte hem jarenlange ballingschap. Hij stierf uiteindelijk in Parijs, maar zijn gemummificeerde lichaam is thans te bezichtigen in het museum hier. Zijn we nog niet aan toegekomen.

Wel uitgebreid rondgeslenterd in het centrale deel van de stad. Onder andere de redelijk nieuwe, strak en sober uitgevoerde kathedraal bezocht. Gebouwd nadat Ambato in 1948 door een aardbeving was verwoest. De meeste gebouwen in het centrum van Ambato zijn (daarom) redelijk nieuw en niet echt aantrekkelijk.

Shoppen hoort er natuurlijk ook bij. In de Mercado Modelo, met een overvloed aan fruit. Maar ook gewoon in een Supermaxi met een min of meer “Nederlands” aanbod. Vanmiddag met Irene naar de Migracion geweest. De Migracion ligt wat verder van het centrum in een wijk waar flink gebouwd wordt. Ook liggen hier enkele rijksdiensten, een universiteit en is er een nieuw gemeentehuis in aanbouw. We eindigen in een mega shopping mall, type Hoog Catharijne.

Hoogtepunt van de week voor Ko was de uitnodiging, via Gerben, om een bijeenkomst bij te wonen op het provinciehuis. De Prefect brengt daar verslag uit van de in 2014 geleverde prestaties. “Rendicion de Cuentas, Gestión 2014, Tungurahua”. De aanwezigen (burgemeesters, provincie ambtenaren, vertegenwoordigers van community organisaties, e.d.) verzamelden zich in de grote hal. De sfeer lijkt op een Nieuwjaarsreceptie.

Eenmaal gezeten in de grote zaal neemt de bijeenkomst een aanvang met het spelen van het Ecuadoraanse volkslied. Na afloop klinkt opnieuw een volkslied, ditmaal van de provincie Tungurahua. De bijeenkomst zelf begint met een promotie film voor 8 toeristische routes hier in de provincie.

Daarna doet de Prefect, aan de hand van een PowerPoint presentatie de strategie van de provincie uit de doeken. Ongelijkheid verminderen is het doel. De provincie kan dat niet alleen en werkt dus samen met andere overheden, private sector en community organisaties. Vervolgens meldt hij welke resultaten concreet geboekt zijn in 2014 op het gebied van de 3 speerpunten (ruwweg People, Planet, Profit). Juist vanwege die PowerPoint kon ik e.e.a. in grote lijnen volgen. Ik (Ko) zie veel parallellen met de provincie Brabant (waar ik werk), maar ook veel verschillen. Ga ik nu niet verder op in. Maar interessant is het wel.

Aardig detail: De provincie ambtenaren hier kregen 1,5 uur extra lunchpauze om aanwezig te kunnen zijn bij de meeting (die om 17.00, dus eigenlijk ná werktijd, begon). Bij de line up na de bijeenkomst stelt Gerben me voor aan de Prefect. De Prefect blijkt de buurman te zijn, hier in de (gated) wijk Santa Elena, waar we nu tijdelijk wonen.

Onze uitvalsbasis blijft de komende tijd Ambato. Wel gaan we met Gerben en Irene een paar uitstappen maken, bv. volgende week naar Canoa aan de kust. Daarna hoofdstad Quito en ook nog een weekje Ibarra in het Noordelijk Andesgebied. Verder kleinere uitstapjes in de “directe omgeving” van Ambato. Onder andere richting Amazonia.

Veel zin hebben we ook in een bezoek aan de gebieden waar het programma waar Gerben voor werkt actief is. Het gaat om irrigatie en watershed management. We gaan dan vermoedelijk écht de hoogte in. Kortom, het gaat goed met ons hier in Ecuador.

P.S:
Foto's volgen iets later ivm. onderhoudsperikelen van deze site.
Om alvast in de sfeer te komen: Orquesta Dinastia Tropical (billboard gezien in de stad): https://www.youtube.com/watch?v=XBwGTnV4YmI

• 17 Januari 2015 - 14:14

Jannie Brussee:

Leuk om het eerste verslag te lezen. Geen last van hoofdpijn door het hoogteverschil. Misschien niet als je rustig aan doet. Wat een unieke kans voor jullie om Ecuador te bezoeken. Geniet en groetjes

• 17 Januari 2015 - 17:50

Jannie Brussee:

Ik bedenk me net: eieren maar 4 min koken? Ik kook de eieren hier in Nederland 8 min. Echt een mannenopmerking Ko?

• 18 Januari 2015 - 03:35

Irene Bloemen:

Mooi verslag Ko!!! En Jannie: ja, zacht eitje is écht 7 minuten hoor! Zie uit naar het volgende verslag!

• 19 Januari 2015 - 09:55

Annet Klaassen:

Hallo leuk om het verslagje van jullie verblijf te lezen.ikhad al een sms je gestuurd maar geen reactie terug gekregen.Heel veel lieve groetjes van ons en heel veel plezier.

• 19 Januari 2015 - 12:06

Ellen:

Begin ook al zin te krijgen in Ecuador en heb afgelopen tijd al vele toeristische plaatjes bekeken, maar jullie beleven volgens mij meer het 'echte' Ecuador van binnen uit. Erg leuk om te lezen! Geen last van de asdeeltjes en de hoogte?? Groeten uit een koud en nat Nederland.