AUTOHOTEL - Reisverslag uit Quevedo, Ecuador van Ko en Marijke - WaarBenJij.nu AUTOHOTEL - Reisverslag uit Quevedo, Ecuador van Ko en Marijke - WaarBenJij.nu

AUTOHOTEL

Blijf op de hoogte en volg Ko en Marijke

29 Januari 2015 | Ecuador, Quevedo

Wat nu wel erg begint op te vallen zijn de vele Autohotels. En dan bedoel ik niet een Autohotel zoals bij Schiphol, waar je voordelig kunt parkeren tijdens je vakantie of zakenreis.

De Autohotels staan aan de uitvalswegen van dorpen en steden. Zoals aan de rondweg van de havenstad Manta. Met namen als Amor of El Ejecutivo. Maar ook in de buurt van kleinere steden. De aardige man die de constructie van het dakterras voor het huisje van Gerben en Irene in Canoa regelt blijkt tevens eigenaar van zo’n Autohotel de zijn.

Autohotels herken je zo, althans als man zijnde. Marijke zegt dat ze ze aanvankelijk niet opmerkte, totdat wij haar er op attent maakte.

Karakteristiek is in ieder geval altijd een gescheiden ingang (entrada) en uitgang (salida) en een verder geheel ommuurd complex. Binnen de muren een bouwwerk dat lijkt op een garagebox. Die box is te huur per uur of per dagdeel. Na binnenrijden van de auto sluit de garagedeur zich. Aanpalend aan de garage (erachter of erboven) schijnt een kamertje te zijn. Dat gaat van economy class tot VIP room. Uiterste discretie is verzekerd. Benodigdheden, maar ook drinks and food worden via een doorgeefluik aangereikt.

De idee is dat de partners elkaar elders ontmoeten en dan samen gebruik maken van het Autohotel. De eigenaar van zo’n hotel kan dus niet als souteneur worden betiteld, immers hij verkoopt geen vrouwen, alleen maar ruimte. Wel intrigeert de vraag wie nu eigenlijk van die Autohotels gebruik maken.

Voer “Autohotel Ecuador” in op internet en er rolt een lange lijst uit, soms voorzien van promo filmpjes. Volgens de reclameteksten gaat het om jonggehuwden, of wat langer gehuwden die iets hebben te vieren. Ik denk dat hier geen businessmodel op is te maken.

Een andere mogelijkheid is dat in dit streng katholieke land waar seks voor het huwelijk uit den boze is jonge stelletjes behoefte hebben aan een veilige omgeving om juist wél sex voor het huwelijk te hebben. Echter, jongeren hebben in het algemeen nog geen auto, dus…..

De derde mogelijke doelgroep zouden de vele migrant arbeiders (bv. ploegen wegwerkers of bouwvakkers) of vrachtwagenchauffeurs kunnen zijn. Maar, migrant arbeiders verdienen te weinig en een vrachtauto past niet in de garagebox van een Autohotel.

Volgens Gerben is de formule van het Autohotel gebaseerd op de breed heersende praktijk van overspel. En dat in een diep katholiek land. Volgens Marijke zit hier niet perse een tegenstelling in. We discussiëren nog even voort over dit onderwerp. Onderwijl ronden wij de smoezelige kolonistenstad Quevedo. Vanuit onze ooghoeken zien we een muur met de tekst Eclipse of Love of iets dergelijks. En een gescheiden entrada en salida.

• 30 Januari 2015 - 10:42

Jannie:

Wel een vindingrijke oplossing, als de hormonen door je lijf gieren en je kunt verder nergens heen. Het doet me wel denken aan het nieuwe concept hotels in grote steden, zoals in NY waar ik laatst was. Waar steeds kleinere kamers met wel veel comfort worden aangeboden, die dan bij lange na niet zo duur zijn als de enorme kamers met badkamer in de gerenommeerde hotels. Niet helemaal hetzelfde als wat jij beschrijft natuurlijk, maar ik moest er onmiddellijk aan denken. Wat een armoe, dat je je toevlucht tot zo'n autohotel moet nemen. Maar ja, wij hebben de Walletjes hè? Leuk om doorheen te banjeren..........dat wel. Mooi verhaal Ko