Songkran in Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Ko en Marijke - WaarBenJij.nu Songkran in Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Ko en Marijke - WaarBenJij.nu

Songkran in Sukhothai

Door: KoenMarijke

Blijf op de hoogte en volg Ko en Marijke

13 April 2011 | Thailand, Sukhothai

De maandag nemen we afscheid van Phitsanulok. De oever van de rivier de Nan, tussen de twee bruggen, is omgetoverd in een kermisachtige markt, met muziekpodia voor bands. Opvallend veel blinde straatzangers. Het is de eerste dag van de Songkran vakantieweek. Songkran is de driedaagse Thaise Oud en Nieuw viering (13-14-15 april) en valt dit jaar gunstig zodat veel Thai een hele week vrij hebben genomen. Songkran is een smeekbede voor verkoeling in deze droogste en heetste periode van het jaar (kwart over acht 's avonds en het is nog 36,4C). Onderdeel van de festiviteiten is elkaar besprenkelen met water. Daar hebben we maandag nog niets van gemerkt..maar de échte Songkran begint natuurlijk pas woensdag.

Op dinsdag is het erg druk op het busstation. Aan de vooravond van de officiele start van Songkran reizen veel Thai huiswaarts of naar familie. De bus zit stampvol. Gelukkig waren we ruim op tijd anders hadden we het óók met een staanplaats moeten doen. De vierbaansweg naar Sukothai is very crowdy. Ik moet denken aan onze vriend Patrick uit Singburi die mailde dat hij de gehele Songkranweek de weg níet opgaat. De Thaise die we spraken in Phitsanulok zei hetzelfde. Ze vertrekt daarom pas volgende week met haar vriend naar Phataya. En inderdaad, mijn lijfkrant “The Nation” beschrijft de gevaren van de “dangerous Songkran week” en meldt dat op dag 1 (maandag de 10e) 29 mensen in het verkeer zijn omgekomen.

De nacht van dinsdag op woensdag worden we lang wakker gehouden door het bonken van de bassen afkomstig uit de muziektent pal aan de overkant van de Yom rivier. Een lawaai dat vergelijkbaar is met dat van het Wageningse bevrijdingsfestival op 5 mei. Alleen dát duurt maar een dag en dit gaat, zo vrezen wij, de komende dagen nog even door. In de vroege ochtend van woensdag de 13e worden we al weer wakker. Houdt die muziek dan nooit op? Maar nee, het bliksemt en het dondert en de regen klettert op het dak van onze houten bungalow: “First Songkran-day starts rainy and cold”.

Hoewel Songkran ook wel wordt omschreven als de viering van het Thaise Nieuwjaar klopt dat formeel niet. Althans niet meer in het huidige tijdsgewricht. De buddhistische jaartelling is keurig gesynchroniseerd met de christelijke jaartelling. Dat betekent dat het jaar 2554 parallel loopt met 2011, 2555 begint dan weer op 1 januari 2012 enz. De Thaise jaartelling start in het sterfjaar van de Gautama Buddha. De overlevering wil dat de Buddha gestorven is op de datum van zijn geboorte en dat hij, ergens halverwege zijn leven, op deze zelfde datum óók nog eens het stadium van “verlichting” bereikte. Anyway, Thailand loopt dus 543 jaar vóór op ons!

Inmiddels is het droog geworden. Tóch druppelen enkele medereizigers volledig doorweekt de guesthousetuin binnen. Er lopen inmiddels verdacht veel mensen (veelal jonge jongens) rond met vervaarlijke waterpistolen. Ze haasten zich over het smalle pad langs de rivier, voor ons guesthouse langs, naar de stad. Ze zitten óók op fietsen, brommers en in achterbakken van pick up's. “It is getting serious baby”. Dit is geen “besprenkelen” meer, dit is “soaking”. En... zo leren wij van onze medereizigers, farang (= blanke buitenlanders) zijn niet veilig voor het watergeweld!

• 13 April 2011 - 10:24

Bart:

In Nederland is de lente eindelijke aangebroken, Niet zo warm als bij jullie, maar in de zon op terrasje zitten is toch wel er lekker. Geniet nog van de laatste paar weken in Thailand... Jullie huisje staat er nog en jullie uitbouw ziet er prima uit!!! Liefs Bart

• 13 April 2011 - 10:43

Irene:

Haha, doet me denken aan carnaval in Bolivia, waar je ook met alles wat vochtig is bekogeld wordt, vóór en ná carnaval. Ook als het niet zo warm en droog is! Ik zou zeggen, veel plezier. Hopelijk hebben jullie ook oordoppen anders wordt het natuurlijk weinig slapen .... Liefs, groetjes, Irene

• 13 April 2011 - 18:16

Joke:

Leuk om dit alles weer te lezen!

• 13 April 2011 - 20:01

Ellen:

Zeg, jullie komen toch wel UITGERUST terug, hè!

• 13 April 2011 - 20:57

Jeanine:

was weer heerlijk om te lezen! Enjoy!

• 14 April 2011 - 09:02

Gerard-Els :

Hoi hoi, nou regen, bliksem, dat klinkt ook niet fijn, maar misschien beetje verkoeling.
    Geniet nog lekker, jullie thuisreis komt nu wel heel dicht bij he!!!
    Lieve groetjes van ons beiden.

• 15 April 2011 - 09:07

Rem:

Nog even jongelui, en dan is het weer voorbij met de pret. Jullie hebben je zo te lezen zeer vermaakt. Geniet van de laatste week, w zien jullie graag weer in levende lijven terug in Wageningen.

Gr.
    Rem