De Chaipattana Aerator - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ko en Marijke - WaarBenJij.nu De Chaipattana Aerator - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ko en Marijke - WaarBenJij.nu

De Chaipattana Aerator

Door: KoenMarijke

Blijf op de hoogte en volg Ko en Marijke

23 April 2011 | Thailand, Bangkok

Tijdens de eerste dagen hier in Thailand maakten we kennis met de Chaipattana Aerator. We besluiten om daar in het vervolg van onze reis eens extra op te letten. Drie maanden later en vlak voor vertrek is de tijd gekomen om de resultaten van ons onderzoek bekend te maken.

De allereerste kennismaking was vrij vluchtig. We stonden te kijken naar een vader die met zijn zoontje schildpadden in een tempelgracht aan het voeren was. Iets verderop in de gracht lag een soort grijze waterfiets, aan beide kanten voorzien van een schoepenrad met gaatjes erin. Wat IS dat voor apparaat dachten we. Maar vooral grappig was dat die kleine schildpadjes steeds tegen dat metalen gevaarte aanbotsten.

Bij de tweede kennismaking konden we niet om het apparaat heen. We slenterden door Lumphini Park, het Central Park van Bangkok. En zie, midden in het park staat een uit de kluiten gewassen versie op een enorme sokkel. De inscriptie meldt: “The Chaipattana Aerator is an invention of the King.” Het apparaat blijkt bedoeld om vervuild water te “beluchten”. Vandaar natuurlijk al die gaatjes in het schoepenrad. De inscriptie meldt verder: “De Koning heeft opdracht gegeven aan de Chaipattana Foundation om gelden ter beschikking te stellen voor onderzoek naar methoden om watervervuiling tegen te gaan...de Royal Irrigation Department construeerde vervolgens een prototype....”

Kortom, het idee van de koning is via een aantal stappen werkelijkheid geworden. We hebben hier dus te maken met een koninklijk project!

In het vervolg van onze reis leerden we dat Koning Bhumibol in zijn nu al meer dan 65 jaar durende regeerperiode vele projecten heeft geinitieerd. Zogenaamde “royally initiated projects”. Je komt ze eigenlijk overal tegen. Een paar voorbeelden:
-Sinds een aantal jaren wordt in de droge gebieden (vooral het arme en droge Noord-Oosten) kunstmatig regen opgewekt. Ook wordt de methodiek gebruikt om in het hete seizoen de beruchte “hailstorms” óm te zetten in gewone regenbuien. Idee'tje van de Koning!
-Land for the landless, oftewel uitgifte van Government land aan armere boeren die geen eigen grond bezitten. Is veel gesteggel over geweest en nog, maar schijnt in oorsprong toch ook een idee van de koning te zijn geweest.
-One Tambon One Product (OTOP). De gedachte hier is dat de tambon (sub-district) zich moet proberen te onderscheiden met een product dat karakteristiek is voor de streek (houtbewerking, zijde, honing, bloemen, e.d.). In feite de georganiseerde promotie van streekproducten.

We zijn mensen tegen gekomen die bijna álle projecten in Thailand aan de Koning toeschrijven, tot aan de Bhumibol en de Sirikit Dam toe, twee megastuwdammen in het Noorden.
`
Feit is dat de Koning duizenden projecten heeft geinitieerd. Dat werkt ongeveer zo. Na een veldbezoek doet de Koning enkele suggesties, niet al te vast omlijnd zodat er nog ruimte is voor eigen invulling danwel ombuiging van het idee. Betrokken overheidsorganen bekijken vervolgens of het idee levensvatbaar genoeg is. Zo ja, dan werken ze, onder leiding van de Office of the Royal Development Projects Board (RDPB) de koninklijke ideeen verder uit. Uitvoering geschiedt door de overheid. RDPB office doet monitoring en evaluatie. Naar verluidt steekt de Koning niet alleen veel tijd in zijn projecten, maar ook veel geld. Bhumibol is de rijkste royal op aarde!

Dat we hier te maken hebben met een serieuze zaak blijkt uit de prijsvraag die de Engelstalige krant The Nation heeft uitgeschreven ter gelegenheid van de 84ste verjaardag van de Konining (5 december a.s.). “You can become supporter of His Majesty the King's royally initiated projects by sending story and photo's”. Kleine foto'tjes bij de oproep geven voorbeelden van royally initiated projects, zoals visteelt, groenteverbouw, e.d. Ook herkennen wij de Chaipattana Aerator.

Wat heeft ons onderzoek naar de Aerator nu eigenlijk opgeleverd? Eerlijkheidshalve moeten we melden dat we vrij weinig Aerators hebben gezien. De weinige die we zagen bleken niet in werking. In Bangkok troffen we ze aan in enkele tempelgrachten, de wateren van Lumphini Park en in de vijver van de campus van Chulalongkorn University. None of them worked! Buiten Bangkok kwamen we de Aerator slechts twee keer tegen, zij het in mini-uitvoering. In een tempelvijvertje in Tak en in een klong (gracht) langs de weg van new-Sukhothai naar old-Sukhothai. Beide keren ook niet in werking! Dat is toch jammer van zo'n koninklijk initiatief.............

Maar zie, op onze afscheidsronde door Bangkok, per SkyTrain, zojuist, kwamen we (toevalligerwijs) langs de Amerikaanse Ambassade. In de gracht ligt een glimmend apparaat...de Chaipattana Aerator en...hij werkt!

• 23 April 2011 - 22:20

Irene:

Mooi verhaal! En leuk afscheidskadootje dus, die Chaipattana Aerator in de gracht van de Amerikaanse Ambassade.

WELKOM THUIS!!!!

LIEFS, Irene

• 30 April 2011 - 06:20

Ko En Marijke :

We zijn weer thuis..... sinds zondagmorgen, eerste Paasdag! Goede reis gehad en veilig geland op Schiphol, waar we opgewacht werden en zeer amicaal, familiair als vanouds begroet werden door onze Jouk, die ons gezellig pratend met ons drietjes naar ons huis in W. gereden heeft.... Plots ineens weer Thuis na onze vakantie van de Vriendelijke Mensen, de KoenMarijke reis van de "Vriendelijkheid"!
    We zijn rustig aan weer aan het wennen aan onze eigen woonomgeving, aan de kou nu i.i.g., en aan de op til staande veranderingen..... Onze buurvrouw Ivonne heeft tijdens onze vakantie in Thailand een ander huis gekocht en start de 21e mei met haar verhuizing! En onze/mijn vriendin Irene vertrekt de 21e mei naar Equador om de komende (3 a 4) jaren daar te gaan wonen en werken..... mijn/onze vriend Gerben woont er al een half jaar. Ja,ja,ja, er gebeurt van alles als je 'even' van huis bent..... want onze aanbouw is in die tijd ook super mooi opgeknapt door mijn/onze vriend Bart!! Nou, en Ko gaat volgende week 'gewoon' weer beginnen op zijn werk in Den Bosch, in een nieuwe functie!
    Ik ga weer aan de slag, bloemschikken bij PPauw, de tuinen verder onderhouden, studeren (LifeCoach-thuisstudie wacht op een afronding, wanneer?), ons huishouden draaiende (mn de wasmachine dus) draaiende houden, al mijn creatieve ideeen uitwerken en een passende, mooie vorm zien te geven, de meer dan 4.000 foto's "digesteren" (zoals Ko dat iedere keer zo mooi noemt!) en een foto-album maken!!!!
    Eerst het vieren van onze verjaardagen maar eens voorbereiden, want die staan binnen twee weken alweer voor de deur/op de stoep......

Veel lieve groeten en liefs voor jullie ALLEN!! Ko en Marijke.

• 27 Juni 2011 - 21:19

Jack:

Geweldige verhalen, met veel interesse jullie reis door Thailand gevolgd.
    Volgende maand gaan wij ook naar Thailand en brengen ook een beoek aan Tak. Hierover heb ik een vraagje kun je in de stad makkelijk vervoer regelen om bevoorbeeld naar de stuwdam tegaan.